Tillbaka på full tid igen!

Efter 18 år som egen så tänkte jag att jag kunde prova på som anställd mekaniker igen, då jag fick ett erbjudande om det från en firma. Tyvärr så fungerade arrangemanget inte riktigt som tänkt och därför är jag nu tillbaka igen i den egna verksamheten på full tid!

Besiktningsbefriad på gott och ont

Vad säger nuvarande regler?

Fordon som undantas från krav på kontrollbesiktning

För att undantas från kravet krävs en godkänd kontrollbesiktning och att fordonet inte används i yrkesmässig trafik. Åldern baseras på ”Fordonsår” i Vägtrafikregistret.

  • 50 år gamla bilar och släpvagnar som dras av bilar och motorredskap klass I och släpvagnar som dras av dessa, samt motorredskap som utgörs av ombyggda bilar och traktorer som utgörs av ombyggda bilar (Epa- och A-traktor).
  • 40 år gamla motorcyklar.

De flesta av oss som har ett genuint intresse av gamla bilar försöker nog att hålla våra fordom i ett så bra skick som det går. Vi vet att det är bättre att åtgärda ett litet fel direkt innan det blir ett större haveri som dels kan orsaka personskador på oss själva och/eller på våra medtrafikanter samt att kostnaden för att reparera ett större haveri i regel medför en större ekonomisk påfrestning på en redan ansträngd budget för våra hobbyfordon.

Men sen har vi ”de där” som varken verkar bry sig om sin egen säkerhet eller de medtrafikanter som de möter i trafiken. Nedan har jag lagt några bilder på en bil som genomgick sin sista besiktning 2022 och som således numera är besiktningsbefriad.

Fjädrar och stötdämpare är bortplockade och ersatta med en träbit på varje sida,

Man kan ju bara fundera en kort stund över vad detta ger för egenskaper för bilens väghållning och dess trafiksäkerhet.

Kulbultar i framvagnen som är helt slut. Skulle denna hoppa ur sitt läge så kollapsar den sidan och bilens styrförmåga sätts ur spel. Man kan bara hoppas att den inte har någon mötande trafik om detta sker.

Sönderkapad ram för att ”rövknäcka” bilens bakdel så att kofångaren släpar i backen. Ett stort snitt på båda sidor av bakramen utan att sedan svetsa ihop ramdelarna igen.

Min personliga tanke om det hela är att vi måste vara rädda om den frihet vi fått beträffande våra hobbyfordon. Tanken måste ju ha varit att en årlig besiktning inte var nödvändig då de flesta av fordonen endast används sommartid och då inte rullar så många mil på ett år. Men att helt ta bort besiktningen är för mig ganska korkat, speciellt då man ser fordon i trafiken som på bilderna ovan. Om du eller jag kör ihjäl oss själva på en enslig väg på grund av att vi struntat i att reparera trafikfarliga fel är väl en sak, men att utsätta vår medtrafikanter eller intet ont anade medpassagerare för en olycka är för mig oförsvarbart. Själv ser jag gärna en besiktning vartannat år för att få fordonet kontrollerat av en fackman. När körde du själv upp bilen på en lyft senast för att kontrollera dina framvagnsdetaljer såsom hjullager, kulbultar, styrstag med mera?

Lasse Svensson

Backljusens vara eller inte vara..

Äntligen är jag klar med att våtslipa och grovpolera hela karossen så nu kan jag även börja montera delar bak på bilen.

Fram så passade den nytillverkade kofångaren perfekt men bak fick den bändas och brytas lite i samt att monteringshålen för de tre sektionerna fick modifieras något.

Efter mycket funderande så blev beslutet att fimpa backljusen bak och istället köra med tre helröda lampor bak på varje sida. Att montera glas från en Cadillac 59 var aldrig på tapeten.

För att få lyse, broms/blinkers i alla lampor så fick jag tillverka nya baksidor på lamporna där jag monterade lamphållare för 2 poliga lampor.

Tycker resultatet blev helt ok och de kromade slutrören från Biltema ser helt okey ut där de sitter.

Kofångaren på plats

Nu har jag äntligen fått lite tid över till att skruva ihop den nytillverkade kofångaren.

Då jag inte siktar på någon utställningsbil, så är jag helt nöjd med produkten. Priset för främre och bakre var ungefär som kostnaden skulle ha varit för att kroma om enbart den främre eller bakre. Blir galen på ljuset i verkstaden som får alla bilder på bilen att se ut som om lacken inte håller samma nyans på skärmar och huv osv. Men det gör den, jag lovar 🙂

Nästa steg i renoveringen blir att våtslipa taket för att få bort apelsinlacken och de rinningar som blev när jag lackade den. Plastade ju in hela verkstaden och blåste den där den står och utan bra ventilation så är det lite svårt att se ytan och veta när man man ska släppa handtaget på sprutan 🙂

Fördelarprovare

Nu har vi även möjlighet att prova lösa fördelare i en fördelarbänk. Både gamla hederliga brytarfördelare och brytarlösa med eller utan inbyggd tändspole. På de brytarlösa använder vi en lös tändningsinställningslampa.

På filmen nedan kan ni se en brytarfördelare som kontrolleras på hur den ligger till i synkningen på de 8 kammarna som aktiverar gnistan på en 8 cyl. motor. Alltså att brytarna öppnar vid rätt gradantal på vevaxeln.

Impala 1958 renovering

Arbetet med 58:an fortskrider sakta men säkert. Just nu är det monteringar av skärmar och inpassning av fronten som står på schemat. På bilden är huven endast vattenslipad men inte polerad ännu.

Då situationen är som den är med Covid-19 i landet och övriga världen så är ju det mesta satt på paus i år. Så även Dustern då den fortfarande står kvar i vinterförvaringen. Den är ju nästan raceklar, bara lite oljor som ska bytas och så ska ju den progressiva lustgaskontrollen monteras. Jag har istället lagt tid och pengar på att försöka få färdigt Impala -58.an som jag hållit på med sedan 2016. Nu är karossen i alla fall lackad i VW´s LB9A kulör. Nästa steg är att ta koffertlucka, dörrar och huv allt eftersom. Jag har ju inte satt någon tidsgräns då den ska vara klar, så vi får se när det inträffar 🙂

Ser lite grå ut i verkstadens belysning…

Lackad av mig själv i inplastad del i verkstaden, blev faktiskt ganska bra. Bilar ska tålas att användas!
Har original 283 & Pg lådan, men nu blir det 350 med snäll Extreme Energy kam och en Th700 låda
Klart man ska ha en rödflaked ratt 🙂

Duster Vårgårda 2019

Vårgårda 2019. 7,23 / 167 km/h på 201 med halvladdning på gasen.
Vi använder en Hornet 2 stegsplatta