Befriad på gott och ont

Vad säger nuvarande regler?

Fordon som undantas från krav på kontrollbesiktning

För att undantas från kravet krävs en godkänd kontrollbesiktning och att fordonet inte används i yrkesmässig trafik. Åldern baseras på “Fordonsår” i Vägtrafikregistret.

  • 50 år gamla bilar och släpvagnar som dras av bilar och motorredskap klass I och släpvagnar som dras av dessa, samt motorredskap som utgörs av ombyggda bilar och traktorer som utgörs av ombyggda bilar (Epa- och A-traktor).
  • 40 år gamla motorcyklar.

De flesta av oss som har ett genuint intresse av gamla bilar försöker nog att hålla våra fordom i ett så bra skick som det går. Vi vet att det är bättre att åtgärda ett litet fel direkt innan det blir ett större haveri som dels kan orsaka personskador på oss själva och/eller på våra medtrafikanter samt att kostnaden för att reparera ett större haveri i regel medför en större ekonomisk påfrestning på en redan ansträngd budget för våra hobbyfordon.

Men sen har vi “de där” som varken verkar bry sig om sin egen säkerhet eller de medtrafikanter som de möter i trafiken. Nedan har jag lagt några bilder på en bil som genomgick sin sista besiktning 2022 och som således numera är besiktningsbefriad.

Fjädrar och stötdämpare är bortplockade och ersatta med en träbit på varje sida,

Man kan ju bara fundera en kort stund över vad detta ger för egenskaper för bilens väghållning och dess trafiksäkerhet.

Kulbultar i framvagnen som är helt slut. Skulle denna hoppa ur sitt läge så kollapsar den sidan och bilens styrförmåga sätts ur spel. Man kan bara hoppas att den inte har någon mötande trafik om detta sker.

Sönderkapad ram för att “rövknäcka” bilens bakdel så att kofångaren släpar i backen. Ett stort snitt på båda sidor av bakramen utan att sedan svetsa ihop ramdelarna igen.

Min personliga tanke om det hela är att vi måste vara rädda om den frihet vi fått beträffande våra hobbyfordon. Tanken måste ju ha varit att en årlig besiktning inte var nödvändig då de flesta av fordonen endast används sommartid och då inte rullar så många mil på ett år. Men att helt ta bort besiktningen är för mig ganska korkat, speciellt då man ser fordon i trafiken som på bilderna ovan. Om du eller jag kör ihjäl oss själva på en enslig väg på grund av att vi struntat i att reparera trafikfarliga fel är väl en sak, men att utsätta vår medtrafikanter eller intet ont anade medpassagerare för en olycka är för mig oförsvarbart. Själv ser jag gärna en besiktning vartannat år för att få fordonet kontrollerat av en fackman. När körde du själv upp bilen på en lyft senast för att kontrollera dina framvagnsdetaljer såsom hjullager, kulbultar, styrstag med mera?

Lasse Svensson